При Староолексинецькій ЗОШ І-ІІІ ст. створений методичний
центр, в якому ведеться методична робота згідно відповідної структури, форм, та
складених планів методичної роботи методоб’єднань по предметах.
Структура методичної роботи включає взаємопов’язані та
взаємодійні елементи, що відповідають цілям і завданням, які стоять перед
навчальним закладом та втілюються у різних формах, різними методами й засобами.
Колективними формами методичної роботи є :
· педагогічна
рада;
· методична
рада;
· методичні
об’єднання;
· творчі
майстерні педагогів;
· постійні
проблемні семінари;
· творчі,
мобільні та динамічні групи;
· педагогічні
читання;
· науково
– практичні конференції;
· педагогічні
виставки;
· конкурси.
Члени методичних об’єднань відкритим голосуванням
обирають із досвідчених учителів керівника (голову) терміном на 2 роки.
Залежно від актуальності питань, що розглядаються, умов,
у яких працюють МО, їх засідання у навчально – виховних закладах поводитися
щомісяця або щокварталу.
Планування методичної роботи є довільним. Складаючи план,
враховуються конкретні умови школи, досвід роботи вчителів, їхні здібності,
інтереси. План роботи об’єднання має такі розділи:
· вступ,
який містить аналіз роботи за минулий навчальний рік, чітко визначені основні
завдання на наступний;
· проблеми,
над якими працюють члени методоб’єднання, відомості про членів методоб’єднання;
· методичні
оперативки;
· організація
роботи з молодими вчителями;
· удосконалення
педагогічної майстерності вчителів, вивчення та поширення передового
педагогічного досвіду;
· організація
позакласної роботи;
· конференції,
круглі столи;
· тематика
засідань методичних об’єднань.
У діяльності методоб’єднань практикуються різноманітні
види роботи, але найбільшого поширення набули заслуховування і обговорення
доповідей, взаємовідвідування відкритих уроків і виховних заходів,
бібліографічні огляди, вивчення методичних матеріалів, практичні заняття з
учителями.
Відкритий урок у школі – загально прийнятий методичний
захід, на якому відбувається показ кращого досвіду, пропаганда нових
педагогічних надбань і актуальних питань методики. Без відкритого уроку
неможливо здійснити поширення і впровадження передового педагогічного досвіду.
Цю думку підтверджував відомий український учений і педагог Микола Пирогов: «Як
же можна це довести інакше, як не запросивши товаришів на свій урок і не
переконавши на власному досвіді».
Взаємовідвідування уроків (виховних заходів) у системі
методичної роботи відіграє специфічну роль. Добре налагоджене
взаємовідвідування сприяє перенесенню кращих методів роботи одного педагога в
практику діяльності інших, надихає вчителя на пошук нових методів навчання, виховання, будить творчу
ініціативу. Порівняння власного досвіду з досвідом колег дає можливість
критично оцінити різні варіанти досягнення мети.
Бібліографічні огляди, обговорення літератури, статей,
журналів – це канали, за якими оперативно надходить до вчителя інформація, що є
важливою передумовою підвищення рівня й ефективності навчально – виховного
процесу.
Індивідуальні форми методичної роботи використовуються
для задоволення особистих потреб і конкретних запитів педагогічних працівників.
Їх вибір залежить від рівня освіти, професійної компетентності, специфіки
діяльності, індивідуальних можливостей та інших характеристик педагогічних
працівників.
Індивідуальними формами педагогічної роботи є:
· наставництво;
· консультації;
· стажування;
· самоосвіта;
· індивідуальна
методична допомога;
Важливою формою підвищення наукового, фахового та методичного рівня вчителя є самоосвіта. У процесі якої він вивчає нову літературу з педагогіки, психології, методики викладання навчальної дисципліни, матеріали передового педагогічного досвіду, знайомиться з педагогічними та методичними журналами, збірниками. Одним із видів самостійної діяльності вчителя є робота над методичною темою, яка повинна відповідати тій проблемі, над якою працює школа. Результати роботи вчитель оформлює, як реферат чи доповідь, з якими виступає на засіданні методичного об’єднання.